信楽壺
- 滋賀県・信楽窯
- 室町時代前期
- 15c
- 自然釉陶製
- H-26.2 D-23
室町時代前期 15世紀
高:26.2cm 口径:11.3cm 胴径:23.0cm 底径:15.0cm
俗に 「 蹲」と呼ばれている信楽独特の小壷の一種であるが,そのなかではやや大型に属
する。短く外開きに立ち上がった口頚部の先端をこのような二重口にするのも,この種の小壷に多い手法である。この小壷には蹲に多く見られる檜垣文が施されていない。しかし,直立する口頚部,肩の張った胴形は力強い造形を示している。よく焼き締まって茶褐色の器肌の全面に,口頚部から底部にかけて濃緑色の自然釉が流れ落ちるように掛かっており,とくに火裏の茶褐色の器肌と濃緑色の自然釉との対比が大きな景色となっている。(楢崎)
蹲(うずくまる)
やや小型の壺で人がしゃがみ込んだ姿のように見えるところから名付けられています。信楽焼独特のものです。
信楽桧垣文蹲壺
Catalogue Entry
Early Muromachi period, 15th century
Shigaraki ware, natural ash glaze
Height, 26.2cm; mouth diameter, 11.3cm;
torso diameter, 23.0cm; base diameter, 15.0cm
This type of small jar form unique to the Shigaraki kilns is generally called an uzukumaru, or squat shape, and this is a relatively large example of the type. The short, outward-turning vertical mouth and neck area has a double-layered mouth, a technique frequently seen in this type of small jar. This jar is not decorated with the brush fence pattern often seen on these uzukumaru jars. However, the straight-sided mouth edge and the swell of the shoulders above the torso's form represent a strongly defined work. Well-fired, the brown-colored fire pattern covers the entire surface and a flow of dark green natural ash glaze extends from the mouth edge to the base. This dark green natural ash glaze makes a splendid contrast with the dark brown surface color created by the pot's positioning behind the flames. SN