帯鉤(金銀象嵌龍形:一対)たいこう(きんぎんぞうがんりゅうがたいっつい)

  • 中国・東周時代後期
  • 5-3cB.C.
  • 青銅、金、銀
  • D-9
解説(開館1周年記念展)

この帯鉤は、大きくS字に身をくねらせ後方を振り向く龍の尾の中程を人間の右腕が握り、その腕の端は小龍の頭部になっている。裏側のS字の中央に帯に取り付けるための丸いボタンが付けられ、小龍の頭部には帯の端をかけるための鉤になっている。龍の前脚付け根には小翼を表現している。2体の帯鉤はほとんど同形の型によって製作されているが、人間の腕から子龍までの鉤の部分は右の方が長く、金銀象嵌意匠に変化を持たせている。龍と手の組み合わせは大変希なものであるが、蜀(四川地域)に由来する意匠に伝統的に見られ、東周末に秦に併合されたこの蜀とのかかわりがあるのかも知れない。

解説(開館1周年記念展)

この帯鉤は,大きくS字に身をくねらせ後方を振り向く龍の尾の中程を人間の右腕が握り,その腕の他端は他の小龍の頭部になっている。裏側のS字の中央に帯に取り付けるための丸いボタンが付けられ,小龍の頭部は帯の他端にかけるための鉤となっている。龍の前脚付け根付近から先が細くなってゆるいS字形を描いてなびくものは,おそらく龍表現に特有な小翼を表現したものであろう。龍体は半立体的に造られ,体側の表現にはあまり関心がなく,俯瞰形の要素が強い。

2本の帯鉤はほとんど同形の型によって製作されたものと考えられるが,人間の腕から小龍までの鉤の部分は右の方が長く,龍の頭部,翼,四肢の付け根,人間の手首,小龍の頭部など微妙にその金銀象嵌意匠に変化をもたせている。左の帯鉤の裏には銀象嵌で体躯の鱗文様が表され,ボタン表面には金銀象嵌が施されているが,右の帯鉤の裏側は施されておらず,ボタンも今は失われている。

この龍の体勢や小翼の表現,細部の粟粒文,線条文,爪の周辺などの表現は,戦国時代秦国の都,陜西省咸陽第1号宮殿遺址出土の龍紋空心磚に見られる俯瞰形で表された龍を思わせるものがあり,*1 龍頭の表現は,河南省洛陽金村出土で大英博物館所蔵の東周時代馬車金具,河南省輝県固囲村出土の馬車装飾金具との類似性が見られる。*2

1 文物1976年第11期;考古与文物1986.4
2 梅原末冶/洛陽金村古墓聚英/京都1937 no.52; 文物1984年第10期

Catalogue Entry

The dragons in this pair of belt hooks are S-shaped and look back at their tails. A human right hand grasps the middle of each dragons'tail. The other end of the human arm forms the head of another smaller dragon. In the center of the S-shaped back, there is a round button on a short stem for attaching to the belt. The head of the smaller dragon forms a hook to catch the end of the belt. Small projections with a slightly curving, slender S-shape, from near the joint of the dragons' front paws, are probably an expression of the small wings which are a typical feature of such dragons. The body of the dragon is semi-three dimensional, rather like a relief. The hook shows essentially a birds-eye view rather than a fully expressed dragon body.

These two hooks were apparently cast in almost the same-sized mold. However, the length of the right hook from the human arm to the smaller dragon's head is longer than that of the left hook. The motifs of gold and silver inlay on the large dragons' heads, wings, the joints of the paws, the human wrists, and the smaller dragons' heads, are varied. The surface of the back of the left hook is inlaid with silver, expressing scales. The area around the button is inlaid with gold and silver. However, there are no inlays on the back of the right hook and the button is now missing.

The expression in this dragon, including the shape of the body, the small wings, the millet-grain-shaped pattern in details, the pattern of lines, and the appearance of the claws, is reminiscent of dragons featuring a birds-eye shape found on bricks with which were excavated from palace No.1 in Xianyang, the capital of the Qin in Shaanxi Province during the Warring States Period.*1 The representation of the dragon heads shows similarities with the dragon heads on chariot fittings in the British Museum from Luoyang-Jincun in Henan Province and from Guweicun Huixian in Henan Province.*2