鳥形装飾盤とりがたそうしょくばん

  • 中国・春秋時代末期-戦国時代初期
  • 5cB.C.
  • 青銅、顔料象嵌
  • H-23.3

この鳥型装飾盤は鳥(おそらく鳳凰)がその嘴を天に向け、上の盤の下部中央から伸びる軸を飲み込んで支え、その直立する両脚は下の盤上の蟠きを鷲掴みにしている。この蛇を掴みあるいはくわえる鳥の意匠は春秋末から戦国にかけて青銅器や漆器によく見られる要素であり、更にその嘴から牙を見せている要素も含め、何らかの邪気を祓う意味合いがこめられていたのではないかと想像される。下方の盤に線条で表現された蛇は、鳥に掴まれた爪の中では驚くべきことに突然立体表現に転換している。

解説(開館1周年記念展)

この鳥の支える盤は,双鳥文の施された柿蔕形の口縁をもち,盤の中心円を巡る環状の部分にいわゆる七宝繋ぎ文と雷文を組み合わせた意匠が浅く線刻されている。盤の外底中央から六芒星形に上部で開いた丸い支柱が下に伸び,その柱を飲み込んで,鳥が頭部を真上に向け,先端で3弁に分かれたリボン状の頭飾を背中に垂らしている。その力強い首はS字を描いてがっしりとした胴部につながり,両翼と尾羽が先端で反り上がって滑らかな流れが造り出されている。胴部から下に強健な猛鳥の脚がこの上部全体を支え,その両脚の爪で,下の三足盤の表面に浅い線刻で二次元的に表された2匹の蛇をつかんでいる。この蛇は鏡面対称に絡み合い,鳥につかまれている部分は特に立体的に盛り上げて表されている。盤の縁飾りおよび鳥の体躯には青,緑,赤の顔料の象嵌が施されている。この顔料を使った象嵌装飾はたいへん稀なもので,ニューヨーク,香港の個人コレクションの壷,および陝西省寶鶏出土の壷に見ることができる。*1

鳥と蛇を主題とした意匠は東周時代を通じ広く見られる。前5世紀初頭のものとされる河南省汲県瑠璃閣墓出土の狩猟文壷やハーバード大学フォッグ美術館の動物文壷には,その外面装飾の最上段に蛇を鷲づかみにしている鳥の意匠が見られる。その頭飾はリボン状になびき,翼と尾羽は先端で反り上がっている。また同瑠璃閣墓出土の盤外壁に見られる鳥の翼意匠は,それを構成する羽根の動きがこの作品に見られる鳥の翼とかなりの類似性を示している。*2

同種の盤の出土例は,山西省長治分水嶺126号戦国墓出土の犀上に立つ人物に支えられた盤*3 が挙げられる。また立体的に表現された鳥の近似例は,江蘇省■水三里■出土の東周時代の壷蓋上に取り付けられた鳥が挙げられる。*4 この作品とほとんど同一の盤がクリーヴランド美術館に所蔵されている。*5

1 J. J. Larry/Arts of Ancient China/Spring 1990;國家文物局/中國文物精華大全/1994香港
2 Charles D. Weber/Chinese Pictorial Bronze Vessels of The Late ChouPeriod/Artibus Asiae XXIX 2/3, XXX 2/3
3 文物1972年第4期
4 考古1973年第2期
5 J. Keith Wilson/A recently acquired archaic sculptural bronze/Oriental Art Winter 1992/3

Catalogue Entry

This piece consists of a plate with petals at the rim supported by a bird figure standing on another plate which serves as a base. The plate supported by the bird figure has a fringed edge, and its upper surface has a ring of incised interlocking circles and leiwen motifs near the center of the plate. Each petal in the fringed edge around the plate is engraved with the motif of a pair of birds. The underside of the petaled plate shows a hexagram design around the supporting shaft, which appears to come out of the beak of the bird. The bird stands with its beak pointing straight up, and has a headdress of ribbon divided into three parts at the end. The supporting bird figure gives the impression of strength in its smooth curves; it has a thick S-shaped neck, a stout body, and sweeping up-curved wings and feathers. The bird's powerful talons hold firmly to the base, grasping raised sections of two entangled mirror-image snakes mostly shown two-dimensionally incised on the base. The flower-petal fringe of the upper plate and the body of the bird are inlaid with blue, green, and red pigment. This type of inlay is quite rare, though there are examples of pots with similar inlay work in personal collections in New York and Hong Kong. Also, a pot with similar inlay work was excavated at Baoji in Shaanxi province.*1

Motifs using birds and snakes are often seen in work from the Eastern Zhou period. A pot with a hunting scene attributed to the 5th century from Liulige tomb, Jixian, Henan Province, and a pot with an animal pattern owned by the Fogg Art Museum at Harvard University both use the motif of a bird grasping snakes. The birds in these pieces also have ribbon-like head ornaments, and their wings and tails also curve upwards. Bird wing motifs on the outside of a basin from the same tomb have feathers with similar movements to those on this bird.*2

An example of a plate supported by a man standing on the back of a rhinoceros was excavated from the Warring States tomb 126, Changzhifenshuiling, Shanxi province.*3 A solid bronze bird similar to this one is seen on top of the lid of a jar dated from the Eastern Zhou period, excavated in Lianshui Sanliduan, Jiangsu province.*4 There is a bian almost idencial to this one in the Cleveland Museum collection.*5