書状(織田信長筆)しょじょう(おだのぶなが)

  • 安土桃山時代
  • 16c
  • 紙本墨書
  • H-26.5 W-53
磯野丹波守員昌宛・書き下し

「青葉之笛持せ
 被越候 名物ニ候
 前々誰之所持候て,
 何とある子細に
 依て竹生嶋へ
 寄進候哉 小笛
 添候 是も定
 子細可有之候
 能々相尋候て,
 存知之躰を
 具書付候て,可
 被越候,恐々謹言

  九月六日 信長(花押)

   磯野丹波守殿」

竹生嶋惣山中宛・書き下し

「青葉之笛到来候
 寔名物見事候
 今少留置 遂一
 覧之,可令返進候,
 此笛当山へ寄
 附候子細之誰々随
 身候つる哉,小笛
 相添候,此由来等
 慥ニ存知之  (躰・を)□□
 書付(可被越)□□候,次
 静か所持候(由・之)□□
 小鼓筒之蒔絵ハ
 雷にて候由候,可被
 見候 猶磯野可申
 候 恐々謹言

  九月六日 信長(朱印)

 竹生嶋
  惣山中」

解説(開館1周年記念展)

永享2年(1430)室町幕府6代将軍義教の側近,一色左京大夫持信が竹生島神社に奉納した本作品には、織田信長の2通の書状が添っている。

1通は,織田信長から磯野員昌宛の書状で,内容は,「竹生島の名物青葉の笛を見た。誰がどのような理由で竹生島に寄進したものか,また,これに添えられる小笛も由来があるようである。これらのことをつぶさに調査して知らせるように」というものである。

もう1通は,信長から竹生嶋惣山中宛の朱印状で,内容は,「青葉の笛は到来した。まことに見事な名物である。しばらく手元において見たのち返す。この笛を当山へ寄進したのは誰で,その子細はどのようなことか,これに添う小笛の由来についても知りたい。また,静所持という小鼓の胴は雷の蒔絵と聞く。ぜひ見たいものである。磯野に申しておくのでよろしく頼む」というものである。

信長と雷雲蒔絵鼓胴との関係を物語るものとしていっそうの歴史的な興味を感じさせる。

Catalogue Entry

The inscription on this drum body indicates that this drum was presented to the Chikubushima Shrine on the 21st day of the 6th month of 1430 (Eikyo 2) by Isshiki Sakyo-no-daibu Mochinobu, a close associate of Yoshinori, the 6th Muromachi shogun. This drum cylinder is also accom-panied by two letters written by Oda Nobunaga.

In the letter written by Nobunaga to Isono Kazumasa, Nobunaga states that he has seen the famous "green leaf " flute of Chikubushima. He asks for a thorough study of the circumstances of the donation of this flute and its accompanying smaller flute to Chikubushima.

In the other one, addressed to Yamanaka, who was the So of Chikubushima, and sealed with Nobunaga's red ink seal, Nobunaga states that the "green leaf" flute has arrived. Nobunaga comments on what a truly fine treasure it is. He states that he will keep it close at hand for awhile and then return it to Chikubushima. Then he asks for details on the donor of the flute to Chikubushima and the circumstances of its donation. Nobunaga mentions that he has heard of the small drum cylinder owned by Shizuka and decorated with a thunder motif makie. He states that he would definitely like to see this drum. Nobunaga ends the letter by stating that he would seek Isono's permission and thus hoped that Chikubushima would approve the viewing.

These letters explain the relationship between Nobunaga and this drum and further heighten the historical importance of the work.