信楽大甕しがらきおおがめ

  • 滋賀県・信楽窯
  • 室町時代
  • 15c
  • H-53.5 D-42
  • 所蔵
    白洲正子旧蔵

故・白洲正子女史の甕として、あまりにも有名なものである。わずかに立ち上がった頸部に折り返した段をつくって上に引き上げた幅広の縁帯をもつ口づくりで、内側に一条の溝を巡らしている。この手の甕の中では細身で小ぶりといえる。長珪石、ウニを多く含んだ信楽特有の粗い土で、長石粒が全体に噴き出して比較的よく焼き締まっている。降りかかった灰は肩部と胴中程でカセて白くなっている。火色の赤が鮮やかである。所々にウニの抜けた痕跡が大きな窪みとなって残っている。口縁内側には大きな石ハゼが顔を覗かせている。引き締まった口づくりと小さな底部をもつ端正な姿は、甕の中でも白眉の作といえよう。

Catalogue Entry

Muromachi Period, 15th century
H. 53.5, MD. 28.1, TD. 41.6, BD. 16.0
This vat is extremely famous for having been formerly in the collection of the late Shirasu Masako. The very short neck is bent back to form a step before opening upward to a wide mouth. The interior of the mouth is circled by a single groove. This vat is slim-shaped and small for its type. The clay contains a great deal of feldsparand silica fragments and charcoal inclusions―the typically rough form of Shigaraki clay. The feldspar particles have all melted and the vat has been relatively well-fired. The ash from the kiln has fallen on the shoulder and mid torso area to create a dry whitish appearance. The red fire color is vivid. Here and there the depressions caused by the burn off of organic material in the clay have left large pits in the surface of the vessel. A large stone burst peeps out of the interior of the mouth surface. The controlled shape with its constricted mouth construct and small base makes this pot one of the superior examples of vats. Built from five layers of coiled clay, this vat has a flat base.