舞踏婦人文瓶ぶとうふじんもんへい

  • イラン
  • ササン朝ペルシア
  • 6世紀頃
  • 銀鍍金
  • H-18.1 D-6

このほっそりとした西洋梨形の壷は、垂直な口縁部、細い頚部、玉飾りのある肩部、平らな台部をもち、踊っている4人の女性裸像で飾られている。それぞれの女性は隣の女性のうちの1人の方に半横向きになっているので、2対の人物の組み合わせができている。容器の胴部はつながった4つの楕円形の面を持つように作られており、それぞれの楕円形が女性の入る枠となっている。楕円形の間の上部と下部には小さな円花文が置かれている。各人物の頭上は、たたいて作り出された器表面の描く曲線となっており、アーチのような印象を与えている。これは、踊る女性で装飾されたササン期の壷や水差しの多くで丁寧に表現される建築物のような特徴である。。踊る女性像のモティーフで装飾されたササン朝の銀製容器が贅沢品であったことは間違いなく、宮廷の祝宴や祭典で使われる貴族の貴重な所有物だった。

持ち物について

女性たちは、片方は上げもう片方は下げたその手に標準的な品物のセットを持っている。花、果物鉢、宝石をちりばめた首飾り、そしてシトゥラすなわち手桶である。この容器の細部で例外的なのは、シトゥラの吊り手を持つ女性像が手にしている線影の描かれた卵形の物体である。この女性たちとその持ち物は、ローマ美術に見られる四季と暦月の表現とも似ており、ゾロアスター暦年の特定の時期に行われたと文献に記述されている季節祭との関連付けが、これらのササン朝の作品には意図されているのかもしれない。

Catalogue Entry

This slender, pear-shaped vase, with a vertical rim, narrow neck, beaded collar, and flat foot, is decorated with four nude dancing female figures, each of whom turns, in a three-quarter pose, toward one of the figures adjacent to her, thus forming two pairs of figures. The body of the vessel has been shaped into four contiguous oval surfaces that serve as frames for the females. Between these ovals at the top and the bottom, are small rosettes. The curving line of the hammered surface above the head of each figure gives the impression of an arch--an architectural feature that is often carefully represented on other Sasanian vases and ewers decorated with dancing females.

In their hands--one of which is raised and the other lowered--the female figures carry a standard set of objects: flowers, bowls of fruit, a jeweled necklace, and a situla, or pail. An unusual detail on this vessel is the hatched ovoid object held by the figure who also grasps the handle of the situla.

Interpretations of such scenes of dancing nude and draped females, which appear on Sasanian silver vases and ewers and, more rarely, on plates, are uncertain. The images are often compared to representations of the maenads of Dionysos found in the art of the Hellenistic and Roman worlds, but the significance of the subject in a Sasanian context is not clear. The females and the attributes they hold also resemble depictions of the Seasons and the Months in Roman art, and there may be an intended reference on the Sasanian objects to the seasonal festivals described in literary sources as occurring at specific times during the Zoroastrian calendrical year.1 Sasanian silver vessels decorated with the motif of dancing female figures were undoubtedly luxury objects, prized possessions of the nobility used at court banquets and celebrations.
POH


1. See Harper 1971, pp. 503-16.