信楽大壺しがらきおおつぼ

  • 滋賀県・信楽窯
  • 室町時代
  • 15c
  • H-50.7 D-41

外反する立ち上がりの短い口づくりで、口縁をひねり返して玉縁状に成形している。端正な姿をなす長胴形の壼である。よく焼き締まって光沢のある褐色の器肌を呈し、降灰は肩部では胡麻状となり、火表側では大きな焦げをなしてその周辺が熔けて鮮緑色の釉流れをつくっている。火脇には釉が飛び散ったような痕跡が残り、激しい火にさらされたことを物語っている。底部には入下駄印がある。№121(MIHO MUSEUM)と同じ作行きをなす壼である。

Catalogue Entry

Muromachi Period, 15th century
H. 50.7, MD. 15.7, TD. 40.5, BD. 16.5
Miho Museum, Shiga
This jar has a short, everted neck with a turned back, rolled rim. Built from four layers of coiled clay, this jar is regularly shaped and of the long torso type. Well-fired, the clay surface is a glossy brown color, and the ash fall has created a sesame seed-like finish on the shoulders, while the side of the jar which faced the fire has a large scorch mark with surrounding flow of bright green natural ash glaze. Traces of the glaze trailing away from the central glaze area and into the sides of the jar speak of the fierceness of the flames. The base has an indented geta-in clog mark. This jar has the same workmanship as the jar exhibited at No. 121 (Miho Museum collection.)