ライオン装飾柄杓らいおんそうしょくひしゃく

  • アケメネス朝ペルシア  
  • 紀元前5世紀-紀元前4世紀
  • H-1.8 D-6 W-25
解説(古代バクトリア遺宝展)

前5―前4世紀

長25.0 cm 杯部:径6.0 cm 高1.8 cm 重164.0 g
 この柄杓は作品34と同じ1組の銀器に属している。銀盤を打ち出して作った杯の部分と鋳造で作られた柄の部分を結合したものと思われる。柄の末端の環装飾は獅子が向かい合って前脚を突き合わせる意匠になっている。獅子は各々後ろを振り向き、その脇腹にはアケメネス朝美術によく見られる羽のような毛並み表現が見られる。これは作品60の牡牛の脇腹にも刻まれている。柄には距骨意匠が刻まれ、杯と結合している部分にはライオングリフィンの頭部が付けられ、これが杯を銜える形になっている。この柄杓の柄の末端に付けられた環に、向き合う獅子の意匠を適応したものはペルシャとギリシャで古くから使われている。
 作品34と35は共に、3個の鉢、2個のリュトン及び柄杓と瓶で構成される1組の銀器に属している。作品34はアケメネス朝銀貨の重量単位を適応すれば280ジグロスであり、他の2個の鉢と合わせて500ジグロスとなる。更に作品35は30ジグロスに相当し、これらの銀器1組全体の重量は1,010ジグロスになる。

Catalogue Entry(Bac#035)

5th‐4th century B.C.
Silver
L. 25.0 cm, Ladle: Dia. 6.0 cm, H. 1.8 cm, Weight, 164.0 g
This ladle is part of the same group of utensils as the work shown at cat. No. 34. The cup section formed from a beaten sheet of silver was then joined to a cast handle form. The end of the handle is decorated with a circular form made up of two lions facing each other with their forelegs meeting. Both lions turn their heads away from these joined forelegs, and their haunches show the feather-like hair definition common to Achaemenid period arts. This motif is also incised on the haunches of the bull at cat. No. 60. The handle is incised with an astragalus motif, and a lion-griffin head has been attached at the point of connection between cup and handle. The head is shown holding the cup in its mouth. The facing lion motif used on the circular decoration at the end of the ladle handle had long been used as a motif in both Greek and Persian arts.
Both cat. Nos. 34 and 35 are part of a set of utensils consisting of three bowls, two rhyta, a ladle and a pitcher. Cat. No. 34 weighs 280 sigloi in the Achaemenid period silver weight system, and thus the other two bowls would have had a combined weight of 500 sigloi. Further, cat. No. 35's weight equals 30 sigloi, and thus we can see that the overall weight of this set of utensils would have been 1,010 sigloi. [reffered from Matha L. Carter "Preliminary notes on seven Achaemenid silver objects in the Miho Museum" in Studia Iranica Tome 30-2001-fascicule 2]