白磁壺はくじつぼ

  • 朝鮮王朝時代
  • 18c
  • 白磁
  • H-31.5 D-32

朝鮮王朝時代、白磁は一貫して焼かれたが、十五世紀に入ってからが主流となる。白磁の製作期は広州官窯白磁の変遷を中心におおむね三つの時期に分けることができる。1392~1649年を前期、1650~1751年を中期、1752~1880年代を後期とする説が有力である。1592年の壬辰倭乱、1597年の丁酉倭乱(日本でいう文録・慶長の役)から1627年の丁卯胡乱(後金軍の侵入)、1636年の丙子胡乱(清軍の侵略)までの40年間はまさに王朝の暗黒時代で、国土全体が荒廃し政治・経済・社会・文化のあらゆる方面において停滞が生じた。

陶磁器においても壊滅的な打撃を受け、前期盛んに焼かれた粉青沙器は消滅して、それ以後白磁が主流を占めることになる。各地の民窯で盛んに粗製白磁が焼かれる一方、官窯は京畿道広州地方に集約された。前期とは違った作風で、釉色は青みがかったものになる。この壺はやや外反する低い口づくりに下膨れの胴部をもつ、いわゆる提灯形の壺である。胴中央部には成形の際上下を接合した痕跡が、器面には成形時の轆轤跡がはっきりと残っている。高台内には砂が付着している。青みを帯びた柔らかい釉が流れるように厚く掛かり、口縁部と底部がほぼ同寸の姿は中期の特徴をよく表している。

解説(開館1周年記念展)

朝鮮王朝時代,白磁は一貫して焼かれたが,15世紀に入ってからが主流となる。白磁の製作期は広州官窯白磁の変遷を中心におおむね三つの時期に分けることができる。1392年から1649年を前期,1650年から1751年を中期,1752年から1880年代を後期とする説が有力である。1592年の壬辰倭乱,1597年の丁酉倭乱(日本でいう文禄・慶長の役)から1627年の丁卯胡乱(後金軍の侵入),1636年の丙子胡乱(清軍の侵略)までの約40年間はまさに王朝の暗黒時代で,国土全体が荒廃し,政治・経済・社会・文化のあらゆる方面において停滞が生じた。

陶磁器においても壊滅的な打撃を受け,前期盛んに焼かれた粉青沙器は消滅して,それ以後,白磁が主流を占めることになる。各地の民窯で盛んに粗製白磁が焼かれる一方,官窯は京畿道広州地方に集約された。前期とは違った作風で,釉色は青みがかったものになる。この壷はやや外反する低い口づくりに下膨れの胴部をもつ,いわゆる提灯形の壷である。胴中央部には成形の際上下を接合した痕跡が,器面には成形時の轆轤跡がはっきりと残っている。高台内には砂が付着している。青みを帯びた柔らかい釉が流れるように厚く掛かり,口縁部と底部がほぼ同寸の姿は中期の特徴をよく表している。

Catalogue Entry

Throughout the Yi dynasty in Korea, white porcelain was produced, but it was not until the 15th century that porcelain became most prevalent. A history of porcelain production can be divided into three periods in accordance with the changes that took place in white porcelain at the government kilns in Kwangju early period (1392-1649), middle period (1650-1751), and late period (1752-1880). During approximately 40 years from 1592 to 1636, the Korean dynasty experienced the darkest days in its history, when the country was devastated and all activities in national politics, economy, society, and culture came to a standstill. This was caused by two Japanese military invasions in the year of Imjin (1592) and Chongyu (1597), and two wars that tested the integrity of Korea's northern border in the year of Chongmyo (1627) and Pyongcha (1636).

These upheavals practically obliterated the porce-lain and ceramic industry. For instance, the Punch'ong ware which used to be fired widely in the early period disappeared and white porcelain became the main line of production. White porcelain, with variable quality, was produced in large quantities at local private kilns, while the official kilns were consolidated in the Kwangju region, Kyonggi-do. Porcelain produced in these facilities were stylistically different from ones made in the early period, not to mention the fact that the color of glaze became bluish. The present jar has a low mouth that leans out slightly and a plump body, a typical example of the so-called lantern type. A mark at the middle of the body indicates that the top and bottom pieces were made separately and connected later. Also clear marks remain to demonstrate that the piece was created on a potter's wheel. Inside the foot, a few grains of sand stuck on the surface. The thick, creamy bluish glaze seems to flow gently over the rotund surface, and the size of the mouth almost equals the size of the foot both of which are distinctive features of the middle period.