白磁壺はくじつぼ

  • 朝鮮王朝時代
  • 17c
  • 白磁
  • H-31.5 D-28

白磁は高麗時代にすでに焼かれていたが、朝鮮王朝時代にその完成を見る。白磁への嗜好は、当時世界最大の窯業地であった景徳鎮での生産母体が白磁であったことに加えて、国家の指導理念として儒教を取り入れたことが大きく影響していると考えられる。清浄・清廉・潔白といった観念を旨とする儒教の思想が白磁の白を好ませたのである。十五世紀には中国の白磁の技法を取り入れて「雪白磁」と呼ばれる純白の白磁が生まれたが、十七世紀に入ると釉調は青みを帯びたものに変化していく。朝鮮王朝時代の白磁壺の器形は梅瓶形に近い長壺(立壺)と算盤玉や提灯形の丸壺(円壺)とがある。これら大型のものは一度に轆轤成形できないため、上下を別々に作って合わせる独特の成形法
をとる。本作品は低い立上りの口縁に胴上部がくの字形に強く張りだし直線的に底部に伸びる姿をもつ長壺である。やや青みを帯びた釉がとろりと掛けられている。胴半面がやや黒ずみ、胴裾から底部、高台内にかけて一部貫入が入る。高台内には白黒の砂が付着している。力強く端正な形姿を呈する壺である。

解説(開館1周年記念展)

白磁は高麗時代に既に焼かれていたが,朝鮮王朝時代にその完成を見る。白磁への嗜好は,当時世界最大の窯業地であった景徳鎮での生産母体が白磁であったことに加えて,国家の指導理念として儒教をとり入れたことが大きく影響していると考えられる。清浄・清廉・潔白といった観念を旨とする儒教の思想が白磁の白を好ませたのである。15世紀には中国の白磁の技法をとり入れて「雪白磁」と呼ばれる純白の白磁が生まれたが,17世紀に入ると釉調は青みを帯びたものに変化していく。

朝鮮王朝時代の白磁壷の器形は梅瓶形に近い長壷(立壷)と算盤玉や提灯形の丸壷(円壷)とがある。これら大型のものは一度に轆轤成形できないため,上下を別々に作って合わせる独特の成形法をとる。本作品は,低い立ち上がりの口縁に胴上部がくの字形に強く張り出し直線的に底部に伸びる姿をもつ長壷である。やや青みを帯びた釉がとろりと掛けられている。胴半面がやや黒ずみ,胴裾から底部,高台内にかけて一部貫入が入る。高台内には白黒の砂が付着している。力強く端正な姿を呈する壷である。

Catalogue Entry

Although white porcelain already existed in the Koryo era, it was not until the Yi dynasty era that white porcelain ware was perfected. The taste for white porcelain was probably due to the fact that the world's largest pottery industry, located in Jingdezhen, was based on white porcelain. In addition, the adoption of Confucian philosophy from China as the guiding ideals for the nation seems to have influenced the inclination for white porcelain. That is, the Confucian philosophy, that espoused purity, integrity, and innocence, preferred the whiteness of the white porcelain. In the 15th century, Chinese technology of creating white porcelain was brought in to produce "snow white porcelain." The color, however, began to take on a bluish hue in the 17th century.

The two major types of white porcelain in the Korean Yi dynasty were tall, standing pots, and round pots similar to a round, rotund lantern or shaped like a bead on the Japanese abacus. These large works could not be formed on a potter's wheel all at once, so a technique was developed to form the vessel in two parts upper and lower and then the pieces were joined. This large work has a low raised mouth and prominent protruding shoulders that taper sharply to the bottom. A slight bluish glaze was applied somewhat heavily on the pot. Half of the body has a blackish coloration. The pot also shows a crack in the glaze in the lowest part of the pot. On the bottom of the pot on the outside, a few grains of black and white sand are visible. This is a vase that is strong yet elegant.