尼・無外如大かな文あま むがいにょだいかなふみ

  • 鎌倉時代
  • 13c
  • 紙本墨書
  • H-26.8 W-39

鎌倉時代 13世紀 文永2年(1265)
紙本墨書
縦:26.8cm 横:39.0cm

如大尼は俗名を千代能。父は執権北条氏の外戚の安達景盛(のち大蓮房,高野山金剛三
昧院開基。明恵上人の弟子)。北条氏の一門の金沢氏に嫁したが,夫が早世したので仏門に入った。このかな文は紙上法話ともいえるもの。花押は「如大」を合字した草名ら
しい。渡来の禅僧無学祖元(仏光国師。鎌倉円覚寺開山)を師として出家したといわれるが,それ以前に五辻大宮の地に尼寺(のち臨済宗景愛寺)を寄進され開山となったのがわかる。弘安2年(1279)来朝の仏光に嗣法,同派の高峰顕日(夢窓国師の師。皇族出身)らの協力で寺観を整えた。同9年示寂の仏光の塔所として正脈院(仁和寺東北,のち真如寺)を建立,景愛寺は仏光派の京都進出の拠点となった。永仁6年(1298)11月28日示寂,世寿76歳。正脈院に葬った(「真如寺仏殿蔵年牌」)。鎌倉武家の子女の教界活動が盛んだったのがわかる。『雲州名物帳』(松平出雲守治郷の茶器名物集)に「千代能の文」が江戸深川の冬木家の旧蔵として掲げられた。なお,不昧侯は天明年間に購入したと注記が見える。鎌倉女将軍平政子に次ぐ女流消息の名物として推賞されたらしい。 (永島)

消息(しょうそく)

手紙のことで、特にかな文体のものをいいます。消息は普通一枚の紙に書きました。消息文を書いた紙を本紙といい、大切なことだけを書きました。その他のことは持参する者が口述したといわれています。男性は漢文の消息文を書きましたが、次第に和様化されていきました。女性はかな文の消息を書きました(かな消息)が男性もかな消息は書きました。その場合日常使っている簡略された漢字をまぜて書かれたものが少なくありません。往信に返信を書いて返した消息を勘返状(かんぺんじょう)といいます。


尼・東峯惠日置文 中臣祐定・藤原為家勘返状

読み書き下し

などざれごと(戯言)のほかによは〃(弱々)しくも
をはしますぞ。第一ぎ(義)空をと(説)くを
きゝておどろ(驚)かざる。すで(既)にぼさつ(菩薩)の
じやう(定)ハ入とこそうけたま(承)はれ。
いは(況)むやなお(猶)、経論所説のしん(真)
理をすてゝ、直に仏跡大伝の奥
旨をきはむ(究)とおも(思)ふ程にてハ
いまだ(未)あきら(慊)めゑ(得)ずと、その
くらい(位)知ぬべし。
  
ぶんゑい(文永)二年十月十七日 (花押)

Catalogue Entry

by Mugai Nyodai
Kamakura period, 13th century (dated October 17th, 1265)
Hanging scroll, ink on paper
Height, 26.8cm; width, 39.0cm

Chiyono was the secular name of the nun Nyodai. Her father was Adachi Kagemori, a maternal relative of the Hojo regent. Chiyono went as a bride to the Kanazawa family, one of the retainers of the Hojo, but after the early death of her husband, she entered the Buddhist life. This kana text can also be called a written Buddhist discussion, and her kao (written seal) appears to be an enlarged joining of the 2 characters of her name, nyo and dai. She is said to have studied with the Chinese priest Mugaku Sogen (C: Wuxue Zuyuan, Bukko Kokushi, founder of Kamakura's Engakuji) and formally entered the Buddhist life under that teacher, but she is also known to have donated and founded a Buddhist convent (later the Rinzai sect temple Keiaiji) in Itsutsuji Omiya. In 1279 (Koan 2), she inherited the teachings of Bukko from China and arranged her temple with the cooperation of Koho Ken'nichi and others. She built Shomyakuin as the funerary monument to Bukko who died in 1286, and Keiaiji became the focal point in Kyoto for the Bukko school. In 1298 (Einin 6), Nyodai died on the 8th day of the 11th month at the age of 76. She is buried at Shomyakuin. Nyodai is known to have been active in the education of the children of Kamakura period samurai families. The Chiyono no fumi text in the Unshu meibutsucho formerly in the collections of the Fuyuki family of Fukagawa, Edo, was purchased in the Tenmei era (1781-89) by Matsudaira Fumai, and he made notations on the text. Among calligraphy works by women, Nyodai's calligraphy was prized second only to Taira-no-Masako, a matriarch of the Kamakura shogunate. FN