両手付尖底壺りょうてつきせんていこ

  • ギリシア
  • 紀元前2-紀元前1世紀
  • 水晶
  • H-13 D-2

 1つの水晶塊からくりぬかれたアンフォラ形の容器。長円錐形の胴体の先端は、小さなボタン形の底部になる。肩部ははっきりと削り出され、垂直に伸びた頚部の先に、中央が円盤形に張り出した口縁部が作られる。肩から頚の上部へ角張った対の把手がシャープに削り出されている。器壁は薄く、内部は全体がくりぬかれている。器面に水平方向の擦痕が観察できるが、このような頚の細い容器の内部をくりぬいた方法は解明されていない。製作の難しさにもかかわらず、非常に高い芸術性を示している。この作品のような透明石の無垢な美しさは、古代人の心を惹きつけたに違いない。無色に近い透明なガラスの発明は、この美を人工的に作り出す試みだったのだろう。

Catalogue Entry

This amphora was carved out of a single piece of crystal. The end of the long conical body is finished in a small button-shaped base. The shoulders are clearly carved away with the vertically extended neck topped by a mouth with wide, flat flange. Two handles extend up from the shoulders to the top of the neck in sharply carved, right angled forms. The walls of the vessel are thin, with the entire interior of the vessel hollowed out. Scrape marks moving in a horizontal direction can be observed on the surface of the vessel, but it is not clear how this type of thin-necked vessel was hollowed out. This amphora shows extremely high aesthetic qualities in spite of the difficulties involved in its manufacture. Undoubtedly the pure unsullied beauty of the kind of transparent stone seen in this work fascinated the people of antiquity. The development of translucent glass was probably an experiment in the artificial creation of this kind of beauty.

解説(古代バクトリア遺宝展)

前2―前1世紀
水晶
高13.0 cm 口径2.0 cm
 この器は1個の水晶塊から小型のアンフォラを削り出している。細い頸の下に肩のはった細長い砲弾状の胴体が続き、その末端は小球に作り、肩と頸の間には細い鈎型の把手が削り出されている。東地中海地域では、紀元前二千年紀中頃のミノア文化ですでに美麗で優れた石の器や繊細な図像を彫りこんだ貴石印章が作られ、続くギリシャ本土のミケーネ文化に受け継がれていった。この水晶の器は疑いなくこの伝統の流れの中にあり、危うささえ感じさせる細い把手、いまだにどうやってこの細い頸をもった器内部を削り出したのか分からないほどの超絶技巧は、ギリシャの宝石職人が到達した最高の段階を示している。

Catalogue Entry(Bac#026)

2nd‐1st century B.C.
Rock crystal
H. 13.0 cm, Mouth dia. 2.0 cm
This small amphora was cut from a single lump of crystal. The shoulders swell beneath the narrow neck, to then fall in a narrow bullet shape to a small dotted finial. Small hook-shaped handles are cut away between the shoulder and neck. By the middle of the 2nd millennium BC the Minoan culture in the eastern Mediterranean had already begun to carve elegantly superb stone vessels and seal stones with intricately carved designs. The Mycenaean culture of mainland Greece then continued these traditions. This crystal amphora is undoubtedly part of this tradition, and the superior skill shown in the dangerously fragile handles and in the ability to carve out the interior through this narrow neck can be considered some of the top-flight skills of the precious gem craftsmen of Greece.