グリフィン形装飾板ぐりふぃんがたそうしょくばん

  • 紀元前5世紀
  • 青銅
  • H-42 W-34
解説(古代バクトリア遺宝展)

前5世紀
青銅
高42.0 cm 幅34.0 cm
 前7世紀頃のギリシャ美術、特に壺絵の表現は、植物文、聖獣や怪物意匠の長い伝統のあるオリエント美術の影響を強く受けた。オリンピア型のグリフィンに見られるような先端が巻き上がった翼の表現の類はこの時期に見られるものである。そしてこの壺絵に次第に英雄譚を始めとして彼ら独自の神話的題材が導入されるようになり、それにはしばしば怪物が登場した。海の怪物ケトスや海馬などはその主要な題材であったが、これらは魚に特有のぎざぎざの背鰭をつけて表現された。おそらくこうして作り上げられた彼らの様式に伴って前6~前5世紀頃には、このグリフィンの意匠が、同様の背鰭をつけたものに変容していったものと想像される。この時期は同時に翼の表現も伸びやかなものになっていった。
 このグリフィン形の装飾板は、おそらく盾のような丸い器物の装飾に使われたものと考えられ、左前足を上に挙げ、嘴を開いて威嚇する体勢をとっている。この体勢はすでに前7世紀のオリンピア型にも見られる伝統的なものであるが、耳は直立せず斜めに突き出し、その下に延びる襟のような隆起は皺のようなものになり、背中にぎざぎざの背鰭をつけている。筋肉表現はごく自然な表現に近づいており、怪物をも現実味をもって表現する自然主義的要素の強くなっていった前5世紀頃の傾向を示している。

Catalogue Entry

5th century B.C.
Bronze
H. 42.0 cm, W. 34.0 cm
The expression of Greek art in the 7th century BC, particularly in vase painting, was heavily influenced by the oriental arts which had a long tradition of plant motifs and sacred beast or fantastic beast motifs. The curved up wing tip expression seen on the Olympia-style griffin can be seen in this period. Greek vase painting gradually began to incorporate elements of the Orient's distinctive mythological subjects, beginning with their tales of heroism, and magical beasts frequently appeared in these tales. The Ketos, a sea monster, or sea horses were frequent themes, and these figures have fish-like scaled back ridges. Then along with the styles that were created by these artists, we can imagine how this griffin design began to change to include such a scaled back ridge around the 6th to 5th centuries BC. During this period the wing expression also became more flowing and extended.
This griffin-shaped decorative plaque is thought to have been used on a round shield or similar military equipment. Here the griffin has his left forefoot raised and his beak open in a threatening pose. This pose is a traditional pose that had already been seen in the 7th century BC Olympia type. But here the ears are not straight up but rather pushed diagonally back, and the protrusion that runs beneath the ears like a collar is shown in wrinkle-like form, while his back shows the scaled ridge. The musculature is expressed in extremely realist fashion, indicating the tendencies of the 5th century BC when naturalist elements were strengthened in expression, thus giving an actual animal feel to an otherwise imaginary beast.