神官文奉納板しんかんもんほうのうばん

  • 紀元前5世紀頃
解説(古代バクトリア遺宝展)

前5世紀頃

a:高17.0 cm 幅7.7 cm b:高16.0 cm 幅7.3 cm
c:高13.6 cm 幅7.4 cm d:高17.1 cm 幅7.7 cm
 aは矩形の金板に右に歩む神官の姿が一種の蹴彫で刻まれている。右手で4本のバルサムを持って前に捧げ、左手でその下端を支えている。キュルバシスの下にマスクを締め、口を覆っている。膝丈のチュニックを着けベルトを結び、その端を前に垂らしている。チュニックの上には外套あるいはカンディスを着ているが、それは縦に縁どられ2列の丸い装飾板が付けられている。上着の袖に手を通し、袖の皺は肩までついている。前に踏み出した左足は皺のないズボンまたはぴったりした長靴を履いているのに対し、右側は小円の刻印を施している。靴は踵のところを紐で縛っている。板の下には幅広の紐がつけられていたが、今は一部を残し破損している。
 Bは矩形の金板に右に歩む神官の姿を一種の蹴彫と押し出しで表現している。両手で4、5本のバルサムを捧げている。神官はキュルバシスを被って口を覆い、膝丈のチュニックにベルトを締め、その端を前に垂らしている。チュニックの下端は3列の縁取りになっている。カンディスは着けていない。前腕の袖にのみ皺がつけられ、ズボンあるいは長靴は足に紐で結ばれている。
 Cは矩形の金板に5本のバルサムを右手に持ち、左手を下げて右に歩む神官の姿を一種の蹴彫で刻んでいる。神官はキュルバシスを被って口を覆い、膝丈のチュニックにベルトを締め、その端を前に垂らしている。チュニックの下端は3列の縁取りになっている。前腕の袖にのみ皺がつけられ、足にぴったり付いたズボンは短い靴の中に入れられている。類似の意匠がオクサス遺宝のNo. 50に見られるが、その服装や皺、バルサムの数も同じである。これらはもともと近似した重量であったと考えられる。
 Dは矩形の金板にcと殆ど同様の神官を刻んでいる。バルサムが4本であること、袖の皺が上腕にも見られること、チュニックの下端が2列の縁取りであること、そして靴を紐で結んでいる点は相違している。金板の下端に帯が付いていたが、今は破損している。

Catalogue Entry

ca. 5th century B.C.
Gold
(a)H. 17.0 cm, W. 7.7 cm(b)H. 16.0 cm, W. 7.3 cm
cH. 13.6 cm, W. 7.4 cm(d)H. 17.1 cm, W. 7.7 cm
(a) A priest walking to the right has been carved in a type of "wedge-dotting" carving on a rectangular gold sheet. The figure's right hand holds four barsoms to the front, and the left hand supports the bottom of the barsoms. The figure wears a krybasia headdress and a mask covering his shut mouth. He wears a knee-length, belted tunic, and the ends of the tunic hang to the front. An outer garment, or kandys, is worn over the tunic, and its vertical edges are decorated with two bands of round decoration. The arms run through the sleeves of the outer garment, and the wrinkles on the sleeves extend up to the shoulders. The left leg is extended to the front, wears a wrinkle-free slacks or long boots. Conversely, the right leg is decorated with round pressed designs. A cord binds the boot at the ankle. A wide band is attached to the bottom of the plaque, but only a part remains today.
(b) A priest is shown walking towards the right in a form of wedge-dotting carving
on a rectangular gold sheet. He holds 4 or 5 barsoms in both hands. The priest is wearing a kyrbasia headdress, has his mouth covered, and the edges of his knee-length, belted tunic hang down to the front. The bottom edge of the tunic is fitted with three bands of edge decoration. He does not wear a kandys outer garment. Only the front sleeve shows wrinkles, and his legs are fitted with either trousers or long boots, with a cord binding across the foot.
c A priest walking to the right is shown in a type of wedge-dotting carving on a rectangular gold sheet. He holds five barsoms in his right hand and his left hand hangs down. The figure wears a kyrbasia headdress, has his mouth covered, and wears a belted, knee-length tunic whose ends hand down to the front. The lower edge of the tunic is fitted with three rows of decorative edging. Only the front sleeve shows wrinkles, and his legs are fitted with tight legging like trousers tucked into short boots. Similar motifs can be seen in Oxus tresure. No. 50 , a work which shows the same garments, wrinkles and number of barsoms. These are two works are important as two plaques with the most similar details.
(d) A priest almost identical to that found on cat. No. 65 c is incised on a rectangular gold sheet. The differences show that here the priest holds four barsoms, the wrinkles on his sleeve continue onto the upper arm, there is a four band decoration on the bottom edge of his tunic, and his boots are tied with cords. Originally a band was attached to the bottom edge of the sheet, but it is no longer extant.