装飾板そうしょくばん

  • 紀元前5-紀元前2世紀
解説(古代バクトリア遺宝展)

前5―前2世紀

a:高5.6 cm b:高3.4 cm c:高3.5 cm d:高3.3 cm e:高4.8 cm
f:高2.0 cm g:高1.6 cm 幅1.3 cm h:高1.5 cm 幅1.1 cm
i:高1.5 cm 幅2.1 cm j:高1.6 cm 幅2.4 cm k:高1.8 cm l:高2.4 cm
m:高1.6 cm 幅1.4 cm n:高1.0 cm o:高1.0 cm 幅1.2 cm p:高3.2 cm
 aは円形の金板に、顎を引き歯を食い縛って前を見据えた馬の頭部が、打ち出しと彫金で表されている。馬の鼻筋は直線であり、鬣は刈り込まれておらず波を打って絡み合い、耳を固く上に立てている。
 Bは円形の金板に、正面を向いた獅子の頭部を打ち出しと彫金で表している。獅子は口を開け、牙を剥いている。獅子の顔面の周りは鬣で覆われ、その外側の縁にはイオニア式卵鏃文の装飾帯が巡らされている。この意匠はタフティ・サンギーンの建築意匠にも共通している。オクサス遺宝に類似の意匠をもった飾板(No. 40)が見られる。
 Cとdは円形の金板に、有翼で山羊の角を頭部に頂くライオングリフィンが線刻されている。Cの体躯は右を向いて頭部は左上方を向き、dは左を向いている。どちらも前脚の片方を上げているが、これはギリシャに古くから見られるグリフィンの威嚇する仕草であり、双方の脇腹に見られる翼様の毛並み表現はペルシャの様式である。類似の意匠をもった飾板がオクサス遺宝(No. 26、27、28)にも見られる。
 Eは円形の金板に、山羊の角をつけて口を開けた左向きのライオングリフィン頭部が打ち出しで表現されている。
 Fは円形の金板の中央メダイオンに正面を向いたライオンの顔面を表し、その周りを6つに区切り、各々に左を向くライオングリフィンの意匠を配している。
 Gは左を向いたライオングリフィンの頭部を押し出しで形成している。この意匠はペルシャに広く見られる。
 Hは野生山羊の横顔を押し出しで形成している。
 iは様式化した狼の横顔を押し出しで形成している。
 Jは右に歩むライオンを厚めの金板の打ち出しで表している。ライオンの臀部にはクレセントとコンマ意匠、脇腹には羽様の毛並み意匠、肩には所謂「洋梨と林檎」の筋肉意匠が見られ、小さいながらこれがアケメネス朝様式に則ったものであることが分かる。
 K、l、mは金板の打ち出しで翼を広げた正面向きの猛禽を表している。頭部は等しく右を向いている。K、lは脚も左右に広げており、類似の意匠をもった飾板がオクサス遺宝(No. 25、33、34)にも見られる。これはおそらくエジプトの太陽神の意匠に由来するものと思われる。
 Pは円形の金板に左向きのライオンが山羊を襲う意匠が刻まれ、その周りを四重の円で囲んでいる。

Catalogue Entry

5th‐2nd century B.C.
Gold
(a)H. 5.6 cm(b)H. 3.4 cm
cH. 3.5 cm(d)H. 3.3 cm
(e)H. 4.8 cm(f)H. 2.0 cm
(g)H. 1.6 cm, W. 1.3 cm(h)H. 1.5 cm, W. 1.1 cm
(i)H. 1.5 cm, W. 2.1 cm(j)H. 1.6 cm, W. 2.4 cm
(k)H. 1.8 cm(l)H. 2.4 cm
(m)H. 1.6 cm, W. 1.4 cm(n)H. 1.0 cm
(o)H. 1.0 cm, W. 1.2 cm(p)H. 3.2 cm
(a) A horse head has been sculpted and hammered into a circular gold sheet. The horse's eyes look straight forward, and the bit is clenched between his teeth as his jaw is pulled tight against his chest. The forehead line is straight and the mane is unshorn and wavy. The horse's ears stand firmly up. These characteristics, and the type of horse gear shown, indicate that this work is Hellenistic in style.
(b) A lion's head has been sculpted and hammered into a circular gold sheet. The lion's mouth is open, with his fangs bared. The area around the lion's head is filled with his mane, which is further circled by Ionic egg and dart motifs. This design is also seen in the architectural decoration at Takht-I Sangin. There are also examples of appliques and brooches in the Oxus treasure with similar designs. (Oxus no. 40)
c, (d) A winged lion-griffin shown with antlers has been incised onto a circular gold sheet. On Applique c, the body of the animal faces to the right as the head faces to the upper left, while the entire animal on Applique d faces to the left. Both designs show one foreleg raised, the griffin's threatening pose in Greece seen for centuries before this work. The wing-like fur pattern seen on the belly of both animals is the Persian style for this animal. Ornamental appliques and brooches with similar motifs can be found in the Oxus treasure. (Oxus nos. 26, 27, 28)
(e) The head of a lion-griffin with antlers, facing to the left with mouth open, has been hammered into a round sheet of gold.
(f) A lion's face is shown face-on in the central medallion on a circular sheet of gold. The area around the medallion is separated into six sections, with each section showing a lion-griffin facing to the left.
(g) Lion-griffin heads facing to the left have been hammered and formed out of sheet gold. This design is seen throughout Persia.
(h) A profile of a moufflon has been hammered and formed out of sheet gold.
(i) A stylized wolf face has been hammered and formed out of sheet gold.
(j) A lion walking to the right has been hammered out of thick sheet gold. The lion's back is shown in the crescent and comma design, and there is feather-like hair on his sides. The shoulder area shows the "pear and apple" design. While tiny in scale, all of these features indicate that the work is an example of the Achaemenid period style.
(k)-(m) A bird of prey is shown from head on with wing's spread, hammered out of a sheet of gold. The head is turned to full right profile. In Brooches k and l, the legs of the bird are spread wide to right and left. Similar designs can be seen in brooches and appliques from the Oxus treasure. (nos. 25, 33, 34). This image is thought to derive from designs of the Egyptian sun god.
(p) A lion facing left and attacking a ram has been incised on a circular sheet of gold. Four concentric circles surround the design.