仏三尊像ぶつさんぞんぞう

  • 中国 北魏時代
  • 6c
  • 石灰岩

中央に立つ如来の両脇に、蓮華上に立つ菩薩を配す三尊像である。中尊の大きな火焔光背で全体を包み、両脇侍と中尊の間に比丘像を一体ずつ線刻している。三尊の着衣は各々中国風の様式を示している。火焔光背の表裏には、七仏、弥勒交脚像、半跏思惟像、仏伝、維摩変といった仏教的主題と、日月、宇宙樹、鳥などの中国的主題が混在して線刻され、民衆に広まった仏教と土俗的要素の融合が窺える。火焔光背の側面と背面の下部にはこの三尊像の願主の姿と名前が刻まれている。中尊、両脇侍ともに願主の願いをやさしく受け止めるかのような、ほほえみの表情が作り出されている。

Catalogue Entry

In the middle stands a buddha flanked by two bodhisattvas, each on a lotus flower. The large flame halo of the buddha embraces the triad, and between the buddha and the bodhisattvas are two line-engraved priests. The figures of the triad are dressed in Chinese-style robes. The front and the back of the flame halo are line engraved with a mix of Buddhist themes (a group of seven buddhas, Maitreya with legs crossed or seated in half-lotus position with one hand lightly touching the cheek as if deep in thought, Buddha’s illustrated biography, stories of Buddhist lay followers, etc.) and Chinese themes (the sun and the moon, a “cosmic tree,” birds, etc.), showing the fusion of a popularized Buddhism and local elements. On the halo’s sides and back, on their lower sections, the figure and name of the donors who offered the triad image are incised. The Buddha and bodhisattvas all have smiles as if gently accepting the wishes of the donors.