伝宗峰妙超一行書 達磨圓覚大師しゅうほうみょうちょういちぎょうしょだるまえんがくだいし

  • 鎌倉時代
  • 14c
  • 紙本墨書
  • H-107.4 W-29

 禅宗の宗旨は一箇の燈(ともしび)を次の一箇の燈に移すように、親しく個人から個人へと直接的に授受され、かた一器の水をそのままさらに一器に移してゆくように、師匠から弟子へ、弟子からまたその弟子へと、師匠の持てるしべてを授け、また受け継いでゆく宗派である。
 禅宗がそのような伝燈、法系を尊ぶのは、他宗のように、所依の経典、つまり立宗の根拠となるべき言語化された教理を持たないからであり、仏心をそのまま相続するという師資相承を重視することによるからである。禅宗において初祖・達磨大師が特に尊重される所以であり、また達磨大師号が多く謹書される所以でもあろう。圓覚大師号は、唐の代宗が達磨に勅謚(ちょくし)した大師号である。
 大燈国師宗峰妙超(1282~1337)は播磨揖保郡の出身。父は紀氏の一族の浦上氏、母
は赤松則村の姉とされる。11歳、書写山円教寺に入って戒信律師の師事、16歳、経律論の三蔵を学んだが、仏教学の限界を知り、17歳で上洛して諸老宿に参問、20歳、鎌倉に下り建長寺にて参禅、23歳、鎌倉万寿寺の高峰顕日の門に投じて正式に出家、妙超と安名された。嘉元2年(1304)のことである。この年、南浦紹明(大応国師)が後宇多上皇の命によって大宰府の崇福寺から上洛した。宗峰はこれを聞いて鎌倉から京都に上り、安井の韜光庵(とうこうあん)の門を叩き南浦の参じた。
 徳治2年(1307)、宗峰26歳、南浦はこの年幕府の招請を受けて鎌倉へ下向、建長寺に入寺、宗峰もこれに従った。翌年南浦の印可を得た宗峰は、南浦の寂後上京、聖胎長養(しょうたいちょうよう)すること20年、嘉暦元年(1326)、紫野に大徳寺を開創、開堂の式を挙げた。大覚寺統の後醍醐天皇から正燈国師号を、持明院統の花園天皇から興禅大燈国師号を特賜され、両朝の帰依を得た。建武4年(1337)8月には花園上皇から、大徳寺は宗峰の法系の人にだけが一流相承すべき旨の置文を賜り、十方住持制をとる五山派とは違った道を歩むことになった。同年12月21日示寂。世寿56歳。嗣法の弟子は多いが、中でも大徳寺を継いだ徹翁義亨(てっとうぎこう)と、妙心寺開山の関山慧玄が知られる。今日の臨済宗は、すべてこの大応・大燈・関山(いわゆる応燈関)の一流の法系で占められている。
 宗峰は中国へは渡っていないが、南浦の師・虚堂智愚の書法や、中峰明本の箒意を受けて、さらに独自の世界を開拓、雄渾無比な墨蹟を数多く遺している。

墨蹟(ぼくせき)

一般には墨筆で紙や絹に書いた筆跡のことをいいますが、特に日本では禅僧の書跡を指していいます。村田珠光が大徳寺の一休宗純に参禅して、印可の証明として授けられた圜悟克勤(えんごこくごん)の墨蹟を茶席に掛けて茶禅一味の境地を味わったのがはじまりで、以来宋元の禅僧の墨蹟が尊ばれるようになりました。千利休の頃からはさらに日本の臨済禅僧(虎関師錬など)の墨蹟も珍重され、特に大徳寺派の墨蹟(沢庵宗彭など)が重んじられました。

虎関師錬書 瑞巖道号并号頌 明恵上人書状 東福円爾二字書 爾然 蘭渓道隆尺牘(東福円爾宛) 寂室元光法語

建長寺(けんちょうじ)

鎌倉市にある臨済宗建長寺派の大本山。北条時頼(ほうじょうときより)が開基、蘭渓道隆が開山。以来、兀庵普寧(ごったんふねい)などの中国からの渡来高僧や、南浦紹明(なんぽじょうみょう)らの中国に渡って得法した日本僧らが歴住し、日本の臨済禅の源流となりました。


蘭渓道隆尺牘(東福円爾宛)

安名(あんみょう)

 新たに戒法を受けて出家、得度する者に法名をつけ与えること。またその法名を書したものをいう。

東福円爾二字書 爾然

大徳寺(だいとくじ)

 京都市北区紫野大徳寺町にある臨済宗大徳寺派大本山。宗峰妙超が正中元年(1324)に開いたとされるが、諸説ある。村田珠光が一休宗純に参じて侘びの茶を打ち出して以来、千利休や小堀遠州らが山内に庵を結ぶなど茶道と縁が深く、大徳寺歴世住持の墨蹟は特に珍重される。大仙院、真珠庵、孤蓬庵など21の塔頭(たっちゅう)を有する。

Catalogue Entry

Shuho Myocho (1282-1337)

The doctrine of the Zen sects is transmitted like the handing on oflight, intimately passed from one person directly transmitting to the next person. And just as one vessel of water is handed on, hand-to-hand, the Zen creed is passed from master to disciple, then from disciple to disciple. Whenthe necessary concepts have been understood, they are then handed on.

The Zen respect for this manner of transmission, for these master-to-disciple lineages, means that they do not have the same written teachings which form the basis for other sects, or the set sutra scriptures, and thus place emphasis on the concept of direct teacher-to-disciple transmission, the inheriting of the Buddhist mind as is. Thus, the first patriarch Daruma (Bodhidharma) is extremely revered by the Zen sects, and there are also a number of calligraphies stating the name of the Great Master Bodhidharma. One of Bodhidharma names, Engaku Daishi was bestowed upon him by the Tang dynasty emperor Daizong.

The author of this calligraphy, Daito Kokushi Shoho Myocho (1282-1337) was born in Harima (present-day Hyogo prefecture). His father was the Uragami Family, one of the Ki Family, and his mother was the elder sister of Akamatsu Norimura. At the age of 11, he entered the Enkyoji on Shosha-zan and was taught by Priest Kaishin. By the age of 16, Myocho had studied the three aspects of Buddhism, the sutras, laws and commentaries, but realizing the limitations of the Buddhist realm, he went to Kyoto at the age of 17 and studied with various older priest. At the age of 20, he traveled to Kamakura and sat meditation at Kenchoji. At the age of 23, he became the disciple of Koho Ken'nichi of Manjuji and formally became a Buddhist priest. He received the name Myocho at that time. This was in Kigen 2 (1304). At the order of the Emperor Go-uda, Nampo Jomyo (Daio Kokushi) came to Kyoto from Sufukuji in Dazaifu. Myocho heard this news and traveled from Kamakura to Kyoto where he attended Nampo at the Tokoan in Yasui.

In Tokuji 2 (1307), Myocho was 26 years old and that year Nampo was invited by the shogunal government to come to Kamakura and to enter Kenchoji. Myocho accompanied Nampo in this move. The following year Myocho was certified by Minamiura, and after Nampo's death, Myocho returned to Kyoto, and he spent 20 years quietly. In Karyaku 1 (1326), Myocho founded Daitokuji in the Murashino district of Kyoto. Emperor Godaigo of the Daikakuji school of Buddhism bestowed the name Shoto Kokushi upon Myocho, and then Emperor Hanazono of the Jimyoin school of Buddhism bestowed the name Kozen Daito Kokushi upon Myocho, and thus Myocho converted both emperors. Upon Emperor Hanazono's enthronement in the 8th month of Kenmu 4 (1337), Daitokuji was presented with a statement that only Myocho's lineage of disciples could succeed to the his sect, and this established a system whereby there were 10. This system differs from that of the Gozan sects. This same year (1337), Myocho died on the 21st day of the 12th month. He was 56 years old. Myocho left behind many disciples, and the best known of these disciples were Tetto Giko and the founder of Myoshinji, Kanzan Egen. Today all of the major lineages of Rinzai Zen derive from "O-To-Kan".

While Myocho never traveled to China, he learned the calligraphy styles of Nampo's teacher Gido Chigu, those of Zhongfeng Mingben, and he also established his own distinctive style. A number of incomparably vigorous calligraphy works remain in his hand.