桐蒔絵硯箱
- 安土桃山時代
- 16世紀
- 木製漆塗蒔絵
- H-6.3 D-24 W-22.6
- 所蔵
- MIHO MUSEUM
桃山時代 16世紀
縦:24.2cm 横:22.6cm 高:6.3cm
方形,面取,被蓋造の硯箱。総体黒漆塗,面取部は金地。構造は桃山時代特有の身の深い造り。
蓋表は金平蒔絵で桐樹を一木配す。桐の葉や花は桐の紋に酷似したもの。高台寺蒔絵の技法で意匠し,桐には虫喰い跡が見られ,この蒔絵の特徴を表している。蓋裏も桐の小樹を配して蓋表と同技法。見込みは中央に下水板,上部に銅製二重の梅花形の水滴硯は欠失している。
左右の懸子は同形。桐の小樹をそれぞれに同技法で配している。典型的な桃山時代,高台寺蒔絵の硯箱。箱書は「桃山時代 枝桐蒔絵硯箱」。 (灰野)
蒔絵
蒔絵
日本の漆工芸を代表する加飾法で我が国独自に発展した。漆で文様を描き、乾かないうちに金銀などの金属粉を蒔きつけて文様を表す。起源は奈良時代に遡り、正倉院の金銀でん荘唐大刀の鞘に施された末金るの技法と考えられる。
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Catalogue Entry
Momoyama period, 16th century
Height, 24.2cm; width, 22.6cm; depth, 6.3cm
Rectangular inkstone box with an overlapping lid with beveled top edges. Coated overall with black lacquer. The beveled edges are coated in gold. The box has the deep box format characteristic of the Momoyama period.
The top of the lid is decorated with a single paulownia tree done in gold hiramakie technique. The flowers and leaves of the paulownia tree resemble the paulownia crest shapes. The Kodaiji makie characteristic use of worm holes on the paulownia patterns can be found in this decoration. The interior of the lid is decorated with a small paulownia tree handled in the same techniques seen on the exterior of the lid. The body of the box has a centrally placed underboard and a bronze double plum-blossom-shaped water dropper set into the upper end of the under-board, and is now missing its original inkstone.
The small insets to either side have the same rectangular shape and size. A small branch of paulownia in the same makie techniques decorates the bottom of each inset. A typical Momoyama period Kodaiji makie inkstone box. The box inscription reads, "Momoyama period, paulownia branch makie inkstone box." AH