桐巴紋枝垂桜蒔絵大棗
- 安土桃山時代
- 16世紀
- 黒漆塗に濃梨地、薄肉高蒔絵
- H-8.6 D-9
- 所蔵
- MIHO MUSEUM(松永耳庵旧蔵)
桃山時代 16世紀
高:8.6cm 口径:8.6cm
いわゆる胴張棗。総体黒漆塗。蓋・身とも一体として片身替りの意匠。すなわち,一方は黒漆塗の地に枝垂桜を高台寺蒔絵で描き,他方は濃梨地に桐・巴の丸紋を薄肉高蒔絵で散らしている。桃山時代の特徴をよく示した堂々とした茶器。内底は黒漆塗。
木札が付属し,墨書で「松永耳庵旧蔵 嵯峨蒔絵茶器」。耳庵松永安左衛門(1875~1971)は近代の大茶人。 (灰野)
蒔絵
蒔絵
日本の漆工芸を代表する加飾法で我が国独自に発展した。漆で文様を描き、乾かないうちに金銀などの金属粉を蒔きつけて文様を表す。起源は奈良時代に遡り、正倉院の金銀でん荘唐大刀の鞘に施された末金るの技法と考えられる。
塩屋千鳥蒔絵硯箱
浄土図蒔絵小箱
梅月文螺鈿蒔絵文台
雲錦蒔絵提重 伝 春正作
袋物蒔絵大鼓胴
藤蒔絵長持
秋草蒔絵沈箱
菊鶴亀蒔絵硯箱
蒔絵手拭掛
蒔絵角盥
亀甲文蒔絵香合(鏡箱)
桐蒔絵硯箱
籬菊蒔絵香合(鏡箱)
枝垂桜蒔絵徳利
菊桐紋蒔絵盥
葡萄蒔絵水筒
籬秋草桔梗紋散蒔絵厨子棚
雷雲蒔絵螺鈿鼓胴
Catalogue Entry
Momoyama period, 16th century
Height, 8.6cm; mouth diameter, 8.6cm
The so-called wide-torso natsume tea container. Coated overall with black lacquer. Both the lid and body are decorated with a continuous split ground design. On one side of the split, a weeping cherry tree is drawn in Kodaiji makie technique, while the other side of the divide is covered with a thick nashiji ground and decora-ted with a scattered pattern of paulownia crests and circular tomoe crests of thinly applied takamakie. A dignified tea container which ably represents Momoyama characteristics. The interior is coated with black lacquer.
A wooden tablet accompanies the container and states in black ink that this is a "Saga makie" tea container formerly in the collection of Ma-tsunaga Jian. Matsunaga Yasuzaemon (1875-1971) was a noted member of the modern world of the tea ceremony. AH